رژیم غذایی کم چرب می‌تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد

30 اوت 2017- یک مطالعه‌ی بزرگ جدید نشان داد که رژیم غذایی کم چرب می‌تواند خطر مرگ زودرس را تا 28 درصد افزایش دهد. نتایج این تحقیق که در مجله‌ی The Lancet منتشر شده است نشان می‌دهد طول عمر افرادی که ازمقادیر بیشتری چربیهای اشباع سالم مانند محصولات لبنی با چربی کامل استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که مقادیر بیشتری کربوهیدرات و قندهای تصفیه شده استفاده می‌کنند، بیشتر است.

 این مطالعه توسط دانشمندان کانادایی دانشگاه مک مستر انجام شد و داده‌های بیشتری در حمایت از تغییر دستورالعمل‌های تغذیه‌ای بهداشتی ارائه نمود.

مرکز دیابت بریتانیا مدت‌هاست که کمپین رژیم غذایی کم کربوهیدرات همراه با چربی‌های سالم را به عنوان وسیله‌ای برای درمان افراد مبتلا به دیابت وهمچنین کاهش خطر ابتلا به عوارض طولانی مدت این بیماری راه‌اندازی کرده است.

 این یافته‌ها که حاصل مطالعه‌ی 135 هزار فرد بزرگسال است که مصرف چربیهای اشباع سالم را در رژیم غذایی خود محدود کرده بودند، نشان داد طول عمر این افراد در مقایسه با افرادیکه از مقادیر بیشتری از این چربیها استفاده می‌کردند، کوتاهتر است.

 در مقایسه، خطر مرگ زودرس برای افرادیکه مقادیر زیادی کربوهیدرات نشاسته ای مانند نان، پاستا و برنج استفاده می‌کردند و مواد مغذی ضروری را دریافت نمی‌کردند، 28 درصد بیشتر بود.

محقق ارشد این پژوهش دکتر مهشید دهقان گفت: تبعیت از یک رژیم پرکربوهیدرات که بیش از 60 درصد انرژی روزانه‌ی فرد را تأمین می‌کند، با خطر بالاتری برای مرگ و میر در ارتباط است، مصرف مقادیر بیشتری چربی از جمله چربیهای اشباع سالم با خطر مرگ و میر پایین‌تری ارتباط دارد.

 در طی 30 سال گذشته، سازمانهای ملی سلامت بر عدم مصرف مقادیر بالایی چربیهای اشباع تاکید کرده‌اند، با این حال، این شواهد مبنایی برای رد این نظریه در سالهای اخیر است. محققان در سراسر جهان، هم اکنون برای تغییر توصیه‌های بهداشتی که می‌توانند تأثیرات منفی برسلامت جهانی داشته باشند؛ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 دکتر Mente یکی دیگر از محققان این پژوهش می‌گوید: یافته‌های ما نشان می دهد که رژیم‌های غذایی کم چرب موجب قرار دادن افراد در معرض خطرات بیشتری برای بیماریهای قلبی عروقی می‌شود. کاهش محدودیت‌ مصرف چربی کل و چربی اشباع و کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها از مصرف زیاد به مصرف متوسط، می‌تواند روش بهینه ای باشد.

 دکتر آسیم ملوترا، متخصص قلب و یکی از نویسندگان رژیم Pioppi گفت: زمان آن فرا رسیده است که بطور کامل مسیر حرکتمان را در توصیه‌های  تغذیه‌ای تغییر دهیم، هر چه زودتر این کار صورت گیرد بهتر می‌توانیم اپیدمی چاقی و دیابت را معکوس کرده و شاهد بهبود سلامت مردم باشیم.

برنامه‌ی غذایی بسیار کم کربوهیدرات که در سایت دیابت بریتانیا ارائه شده است شامل مصرف مقادیر کمی کربوهیدرات‌ها و مقادیر کافی از چربیهای سالم است. این برنامه به افراد برای رسیدن به مقدار HbA1cمطلوب کمک کرده و وابستگی آنها به دارو را کاهش می‌دهد و حتی می تواند موجب معکوس شدن دیابت نوع 2 شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/eating-low-fat-could-increase-risk-of-early-death,-major-new-study-reveals-99551892.html